Choď na obsah Choď na menu
 


Súčasné marketingové a iné využitia

 

Médium, akým je cinemagraph, by sa veľmi rýchlo vytratilo z povedomia, keby neboli spôsoby, ako ho speňažiť. Kvôli tomuto fascinácia prvými cinemagraphmi po krátkej dobe upadla. Avšak keď Flixel priniesol spôsob, ako cinemagraphy jednoducho vyrábať, formátu sa chopili marketéri. V zahraničí je od 2015 cinemagraph prítomný v rôznych podobách, predovšetkým v reklamných kampaniach na sociálnych sieťach. Všeobecne sa verí, že ich najväčšia éra ešte len príde, počnúc práve týmto rokom. V nasledujúcej časti práce pre inšpiráciu uvedieme niktoré spôsoby, ako sa v zahraničí využívajú gify a cinemagraphy, a to nielen v propagačnom odvetví.

 

V článku pre PCmag (2013), tvár prvých populárnych cinemagraphov Burga a Beckovej, modelka Coco Rocha výstižne zhrnula, prečo je cinemagraph perfektným nástrojom pre reklamu. Boli časy keď vidieť obrázok bolo raritou. Pred fotografiou a tlačou ste boli šťastní, ak ste doma mali maľbu a rodina, susedia a hostia sa pred ňou schádzali a hodiny ju obdivovali. Napriek tomu, že kníhtlač umožňovala tlačiť obrázky už od 15. storočia, stále neboli lacné a väčšina ľudí sa k nim nedostala. Koncom 18. storočia si miesto v domácnostiach začali nachádzať časopisy a v polovici 20. storočia dosiahli obrázky, ako nástroj propagácie, zlatý vek. V dnešnej dobe má však človek, ktorý surfuje po internete, možnosť vidieť stovky, až tisíce obrázkov denne. Či sú dobré alebo zlé, prejdú našim vedomím bez povšimnutia a bez toho, aby zanechali veľký, ak vôbec akýkoľvek, dojem. „Mojou rolou v móde a reklame je vtiahnuť diváka, prinútiť ho zastaviť a zamyslieť sa - upútali sme ich pozornosť? Pri statických obrázkoch je odpoveď áno, ale nie na dostatočne dlho. Budúcnosť oboch - módy i reklamy - musí tkvieť v interaktívnejších obrázkoch.“

 

Pre cinemagraph je pomerne bežné, čo sa pri iných formátoch reklamy stáva zriedka - kým väčšina ľudí sa reklám snaží zbaviť, cinemagraph ľudia dobrovoľne zdieľajú. Čím viac sa ale bude formát používať na propagáciu, tým väčšej kreatívnej výzve budú inzerenti čeliť. Ľudia či časom zvyknú na prvoplánové vejúce vlasy. No s dávkou kreativity sa môže cinemagraph stať reklamným formátom, o ktorý sa budú konzumenti zaujímať, namiesto toho, aby sa naučili ho ignorovať.

 

Tvorcovia cinemagraphu dokážu výtvor predať rovnako, ako by predali fotografiu alebo video. Samotný Flixel už začal spolupracovať so stránkou Shutterstock. Tá licencuje vyše 60 miliónov obrázkov a 3 milióny videí a od novembra 2015 si môžu značky, žurnalisti, či vydavatelia rovnakým spôsobom kúpiť niektorý z ponuky vyše 1000 cinemagraphov (King 2015a).

 

Internet nemusí byť jedinou platformou pre využitie gifu. Koncom decembra 2015 vznikla prvá cinemagraphová TV reklama. Spot pre Pizza Hut na kanáli truTV pozostával zo cinemagraphu prehrávaného po dobu 10 sekúnd, po čom sa spustila bežná reklama (King 2015b).

 

Netflix využil gify ako súčasť interaktívnej kampane v 2014. Reklamná kampaň tohto internetového prehrávaču filmov a seriálov pozostávala z 30 interaktívnych billboardov rozmiestnených po Francúzsku. Každý billboard prehrával dokola gif súvisiaci s niektorým z filmov resp. seriálov z ponuky Netflixu a gify sa vyberali tak, aby zapadali do prostredia v danom momente. Ak bola búrka, zobrazil sa gif, na ktorom pršalo; ak sa hralo športové podujatie, podľa stavu domáceho mužstva sa menil gif z oslavujúceho na nešťastný atď. (McQuarrie 2014).

 

Animovaný film Coreline v 2009 svoju upútavku zobrazoval vo vnútri tunelov metra. Po stenách tunelu bola rozvesená  séria svetelných panelov s jemne sa odlišujúcimi obrázkami a tento kontinuálny pás obrázkov bol vo výške okna dopravného prostriedku. Cestujúcemu sa teda okno v istom úseku tunelu premenilo na obrazovku, na ktorej sa mu prehrala krátka animácia. Súčasťou tej istej kampane boli i interaktívne výkladné okná obchodov, ktoré reagovali na okoloidúcich chodcov. Šlo napríklad o  zrkadlá v ktorých sa chodcovi namiesto očí zjavili gombičky, alebo ho zdravili hologramy postáv filmu (Weihs [Bez dátumu]).

 

Výhodami reklám v tuneloch metra je, že diváci sú de facto zajatí, nevyhnú sa jej, sú doslova uväznení v metre po ďalšiu zastávku; konkurentov je limitované množstvo; kým metrá majú reklamy vo vnútri vagónov, nezaujme ako táto; reklamu budú vidieť tisíce ľudí na dennej báze, tým pádom jej budú vystavení opakovane. Na druhej strane reklamy v tuneloch sú drahé- treba zaobstarať veľké množstvo svetelných panelov a dbať o ich udržovanie; keďže chýba zvuk a doba animácie je krátka, použitie akéhokoľvek iného reklamného prostriedku než obrazu je limitované; aby sa pravidelní cestujúci reklamou nepresýtili, mala by byť zobrazená len po určitú krátku dobu; keďže je určená pre všetky demografické kategórie, ťažko zameriavať špecifické skupiny zákazníkov (Feldman 2011).

 

 

Vo webovom prostredí sa cinemagraphy a gify tiež viac krát použili pri propagácií filmov a seriálov. Uveďme napríklad rozprávkový muzikál Into the woods (slovensky Príbehy z lesov) v 2014, ktorý zverejnil animované verzie svojich promo plagátov. Statické plagáty s postavami  situovanými v lese boli oživené o pohyblivé prvky ako para v pozadí, tiene  stromov, lístie na zemi, či lesk topánok (Grinner 2014).

 

Okrem toho už vznikajú i samotné krátke filmy vytvorené zo cinemagraphov, kde sú príbehy rozpovedané sériou týchto obrázkov sprevádzanou hudobným pozadím. Príkladmi sú krátky film od umelcov Ian & Cooper s piesňou Back to Me (autor piesne Joel Compass), videoklip Kelsi Luck k piesni That's What I Like, v ktorom je hlavnou postavou samotná speváčka, či Tour de Manège od Any Dumitrescu (King 2014).

 

Na podobnom princípe postavil Estónsky umelec Virgo Haan výstavu "Liikuv Kirgiis". Cinemagraphy z ciest po Kirgizsku vo forme videa so zvukovými efektmi premietal v 2013 v kinách a videlo ich vyše 100 000 návštevníkov (Haan 2013).

 

Gif je známy ako bezplatné, voľne dostupné médium, viazané na online priestor. Aukčný dom Phillips ale ukázal, že opak môže byť pravdou, keď v 2013 pod súhrnným názvom Paddles ON! uskutočnil výstavu a aukciu digitálneho umenia. Digitálne diela, vrátanie gifových, sa vydražili za 800 až 16 000 dolárov za kus (Thayler, 2013).

 

Spisovateľ Dennis Cooper vydal v 2015 dve internetové knihy, v ktorých namiesto slov použil na vyrozprávanie príbehov sled stoviek gifov. Gify neboli jeho vlastné, ale prevzaté z internetu, a viac než o prerozprávanie špecifického príbehu v nich ide o prevedenie človeka emocionálnym zážitkom. Cooper vraví, že gify považuje za jazyk a preto sú jeho diela skôr knihami než filmami. Hororové HTML knihy Zac's Haunted House a Zac's Control Panel Kiddiepunk možno zdarma stiahnuť na stránke vydavateľstva Kiddiepunk (Brownlee 2015).

 

Gify možno uplatniť i bez použitia elektroniky. Analógový prehrávač gifov Giphoscope funguje na podobnom princípe ako preklápacie hodiny s otočnými listami, pričom jednotlivé obrázky sa prevracajú krútením rúčky na boku zariadenia. Na zákazku vám ich ručne vyrobia taliani  Alessandro Scali a Marco Calabrese. Ďalším spôsobom, ako preniesť gify z virtuálneho do reálneho priestoru, je použitie  lentikulárnej technológie. Ide o známe premenlivé obrázky, ktoré sa menia podľa uhlu pohľadu, akým sa na ne pozeráme. Táto technológia sa využíva od 40. rokov 20. storočia, Startup Gifpop! ale prišiel s nápadom aplikovať ich pri oživovaní gifov (Woollaston 2013).

 

 

Špecifickým odvetvím na využitie cinemagraphov je svadobný biznis. Je to tiež prvým odvetvím, ktoré vďaka svadobnému štúdiu LKstudio priblížilo cinemagraphy Slovenskému trhu.

 

Nápad začať využívať cinemagraph práve v svadobnom biznise bol inšpirovaný článkom z roku 2014 o štúdiu JLB Wedding v americkom Detroide. Jeho vlastník, fotograf Jeffrey Lewis Bennett, taktiež tvoril svadobné cinemagraphy, používal ale  namiesto videa sériu fotografií, pretože preferoval sekaný pohyb takto vzniknutého gifu (Borresen 2014).

 

Ak ste mali svadbu storočie dozadu, jediné fotografie, ktoré ste mohli dostať, boli fotené v štúdiu. S vývinom technológií sa stali spotrebiteľské kamery ľahšie používateľné, lacnejšie, robili kvalitnejšie fotografie. Pre štúdiá sa tak biznis začal stávať menej istým. V dnešnej digitálnej ére môžu desiatky hostí robiť mobilmi  fotografie v takom rozlíšení, ako fotografi. Ako napísal Chen (2010), jediný spôsob, ako štúdio prežije v digitálnej ére je, že ponúkne zákazníkovi niečo, čo si zákazník nedokáže spraviť sám. Najväčší dôraz tu možno klásť na kreatívny proces v postprodukcii.

 

Kým video zachytáva celé dianie a fotografia len letmý pohľad na scénu, cinemagraph zachytí moment, zdôrazní jeho čaro, má schopnosť zamraziť spomienku tak, ako to žiadne iné médium nedokáže.

 

Cinemagraph a gif sú tiež charakteristické pre túto špecifickú dobu, takže i v prípade, že ich popularita časom upadne, pre bežného človeka bude vlastnenie cinemagraphu niečím výnimočným. A to predovšetkým, ak ide o udalosť, akou je svadba. Cinemagraph bude čímsi, čo charakterizovalo dobu. O to silnejšia bude nostalgia, keď si ho človek pustí o roky neskôr. Nielenže je cinemagraph navrhnutý tak, aby zakonzervoval spomienku, moment a s ním spojené pocity, ale i samotný formát bude katalyzátorom pre tieto spomienky.

 

 

ZDROJE:

BORRESEN, Kelsey. 2014. There’s A Whole New Way To Capture The Wedding Experience - And It’s Absolutely Beautiful [online]. [cit. 2016-03-24]. Dostupné na: http://www.huffingtonpost.com/2014/08/07/wedding-gifs_n_5659266.html

BROWNLEE, John. 2015. Are GIFs The Future Of Novels? [online]. [cit. 2016-03-27]. Dostupné na: http://www.fastcodesign.com/3050976/are-gifs-the-future-of-novels

CHEN, M. 2010. Creative wedding album design with adobe photoshop. Bufallo : Amherst Media,Inc, 2010. 128 p. ISBN 978-1-58428-261-7.

FELDMAN, Adam. What Happened to Subway Tunnel Advertisements? [online]. 2011 [cit. 2016-03-21]. Dostupné na: http://ampagency.com/blog/what-happened-to-subway-tunnel-advertisements/

GRINER, David. 2014. Into The Woods Gets Animated with New Character Portraits [online]. [cit. 2015-12-21]. Dostupné na: http://blogs.disney.com/insider/2014/11/05/into-the-woods-gets-animated-with-new-character-portraits/

HAAN, Virgo. 2013. "Liikuv-Kirgiis" Cinemagraph exhibition about Kyrgyzstan [online]. [cit. 2015-12-28]. Dostupné na: https://vimeo.com/79974123

KING, Cassandra. 2014. Cinemagraphs in Film [online]. [cit. 2016-03-11]. Dostupné na: http://blog.flixel.com/cinemagraphs-film/

KING, Cassandra. 2015a. Flixel Partners with Shutterstock to Bring Cinemagraphs to Marketers [online]. [cit. 2016-02-15]. Dostupné na: http://blog.flixel.com/flixel-partners-with-shutterstock-to-bring-cinemagraphs-to-marketers

KING, Cassandra. 2015b. Flixel Creates First Ever Cinemagraph TV Ads [online]. [cit. 2016-02-14]. Dostupné na: http://blog.flixel.com/first-tv-cinemagraph-ad-trutv-billy-on-the-street

McQUARRIE, Laura. 2014. These Netflix Movie Poster Ads Attract Pop Culture & Internet-Savvy People [online]. 2011 [cit. 2016-03-24]. Dostupné na: http://www.trendhunter.com/trends/movie-poster-ad

ROCHA, Coco. 2013. Moving Images and Images That Move Us [online]. [cit. 2015-12-21]. Dostupné na: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2420119,00.asp

THAYER, Katheryn. 2013. Going Once, Going Twice: Phillips And Tumblr Put GIFs On Auction [online]. [cit. 2016-03-24]. Dostupné na: http://www.forbes.com/sites/katherynthayer/2013/10/22/going-once-going-twice-phillips-puts-gifs-on-auction/#7a7faab658ff

WEIHS, Mike. [Bez dátumu]. Coraline [online]. [cit. 2016-03-21]. Dostupné na: http://mikeweihs.com/coraline/

WOOLLASTON, Victoria. The GIF player that lets you watch animations WITHOUT using a computer [online]. 2013 [cit. 2016-04-07]. Dostupné na: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2510691/The-GIF-player-lets-watch-animations-WITHOUT-using-computer.html